AZMIN SOMBONG CUBA TUNJUK PANDAI?

PRK BUKIT GANTANG : PENGUNDI DUN TRONG SUDAH BERUBAH

Dari tinjauan petugas PAS di DUN Trong terbukti penerimaan orang Melayu kepada calon PAS Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin semakin meningkat.
Antara Peti Undi yang jelas akan memihak kepada PAS ialah Peti Undi Kampung Tebok, Temerlok dan Kuala Terong. Malah di Sungai Tinggi PAS dijangka mendapat undi yang jauh lebih tinggi dari PRU 2008 lalu.
Ramai penyokong Umno sendiri yang menyatakan kesanggupan untuk mengundi Nizar kerana terbukti Nizar berjaya membawa perubahan kepada penduduk miskin walaupun hanya menjadi Menteri Besar selama 11 bulan, kata mereka. Program kebajikan seperti air percuma, bantuan kepada orang miskin dan sebagainya benar-benar diingati oleh mereka.
Selain itu menurutnya sejak PR memerintah Perak perpaduan penduduk kampung juga semakin erat disamping masjid-masjid semakin diimarahkan dengan hebat dengan kelas pengajian dan lain-lain. Namun begitu selepas kerajaan Perak dirampas keadaan kampung mula berpecah dan kembali seperti dahulu.
Beberapa pengundiMelayu juga berkata secara terang-terang bahawa rakan-rakan dan saudara-mara mereka akan membuat perubahan kali ini dari mengundi BN kepada mengundi PAS. Mereka sudah muak dengan fitnah dan politik ugut serta rasuah yang diamalkan oleh BN khususnya Umno.
Tidak syak lagi perkembangan ini merupakan tamparan hebat kepada BN. Mengikut laporan dari pelbagai sumber BN menghadapi masalah besar untuk mempertahankan undi mereka di DUN Trong malah akan kehilangan undi dengan lebih besar di DUN Kuala Sepetang dan DUN Changkat Jering.
Di DUN Changkat Jering umpamanya ramai pengundi atas pagar dijangka mengundi PAS kerana kecewa dengan sikap ADUN mereka, Osman Jailu yang melompat menyokong BN menyebabkan keadaan politik Perak menjadi tidak menentu.
Saya yakin fenomena menyebabkan BN berada dalam keadaan terdesak. Ramai di kalangan pemerhati politik meramalkan PAS akan menang dengan majoriti antara 4,000 hingga 6,000 undi kali ini.

Comments

Mat Gedi said…
nak tanya kamarullail atau nama galmour "Lun" di kampung. Ngape mike tak berbakti di Trong tempat tumpah darah apok mike dulu. Patutnye mike berjuang di situ. Jangan jadi perampas tanoh udoh le. Masuk aje PAS. Orang kampung suke. teman tak nampok kelibat mike. Jangan ade pade name ajer. Orang Trong dah lame berubah. Mike bile lagi
Putra IJ80 said…
Hari ini gua betul betul berkesempatan lepak di beberapa tempat i.e Kg Jana,Taman Kaya.kemudian menyusur ke telok Medan,makan tengah hari Di Kedai Karim Bg.Serai.,seterus nya ke PP.

Dalam tinjauan cakap cakap kedai kopi,gua sempat bertemu bual dgn beberapa pelangan Pak Cik Mak Cik tauke kedai.

Pada keseluruhan crte nya .,Kebencian mereka terhadap peristiwa Rampasan Kuasa di Perak Ole orang yg.kini sudah berada di atas tur...

Masih menebal,.

Walau pon setengah dari setengah mereka di beri habuan (Gerai)$$$$(300-500),kedai runcit ada yang di beri sampai 3,000,mereka tetap tak akan mengundi selain dari Nizar.

Bagi habuan mereka amik!katanya.

Kalau ada pon yg.berubah,dalam jumlah yg.kecil itu pon dari gulongan menegah.,yang mau anak di bagi peluang ke Luar Negeri,Kontraktor yg.dah ada projek tapi mau lagi besar.d.l.l.

Kesimpulannya.

Insyallah PAS(PR) akan mengekalkan kerusi Bkt.Gantang.
Anonymous said…
Kejutan akan berlaku pada 7hb.April. Penyokong BN Bukit Gantang retak. Calun tidak mendapat sokongan padu. Bagi habuan terima, undi belum tentu. Hasilnya tunggu dan lihat.
AnakWarisan said…
Wah indraputra dah nak jadi spy ler tu hehehe.Memang betoi pun apa yang indraputra kata,aku lagi lah malu bila najib jadi perdana menteri.Sebab kawan aku kat indonesia hantar email tanya kat aku.Dia tanya tak ada orang lain ke nak di jadikan perdana menteri?kita faham ler apa maksud dia tanya macam tu.