AZMIN SOMBONG CUBA TUNJUK PANDAI?

97 % RAKYAT PERAK MAHU DUN DIBUBAR ~ Ref Malaysiakini

97 % rakyat negeri Perak Darul Ridzuan mahukan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak dibubarkan sebagaimana yang diminta oleh kerajaan Pakatan Rakyat (PR).
Angka ini diperolehi hasil kajian dan survey yang dibuat oleh seorang Pensyarah Kanan, Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya baru-baru ini.
Demikian hasil kajian yang dilakukan oleh Penganalis Politik dan Pensyarah Kanan Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya, Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah terhadap penduduk di negeri itu yang bermula di Pasir Salak sehingga ke Kuala Gula.
Kajian ini sebenarnya sejajar dengan keputusan lain-lain kajian yang dibuat oleh badan-badan bebas dan NGO sebaik sahaja Sultan Perak tidak memperkenankan nasihat Menteri Besar Perak, Ir Mohammad Nizar agar DUN Perak dibubarkan.
Dari perkembangan ini saya yakin PR mempunyai peluang cerah untuk menang di Bukit Gantang dan Bukit Selambau andai Pilihanraya Kecil diadakan dalam masa terdekat.

Comments

Anonymous said…
yelah tu. mesti pensyarah tu pro pembangkang kan. tak payah lah nak menyusahkan diri buat kajian, buang masa dan duit aje. sekarang ni kita kena patuh pada sultan perak, baginda tak mahu bubarkan parlimen kita kena taat lah. jangan jadi macam nizar menderhaka pada sultan, ini kah pemimpin pas yang kononnya perjuangkan islam??
Anonymous said…
adoii...

bodoh betul anonymous ini..dey u ni dalam zaman batu ke nak support sultan2. Ni dah tahun 2009..Kalau ko ingat sultan2 ni very good dan can lead the country ,senang je suruh dia jadi PM . Betterkan. Think wisely je..Gaji sultan2 ni payed by federal goverment so paksalah kena support BN in everything.
Anonymous said…
Hoi Anonymous...

Nizar tu bukan pembohong, pembunuh, perogol, pencuri, penyanggak macam pemimpin BN. Dia tu minta Sultan bersikap adil..itu aje. Faham tak bangang!!!!!!!!!
Anonymous said…
Tak payah lah korang nak tegakkan benang yang basah. nizar tu dilahirkan sebagai penderhaka kepada umat Melayu, Raja Melayu dan Islam keseluruhannya. Orang dah tak nak tu, tak reti2 nak berambos. konon jadi menteri besar lagi, gaji haram dia dapat.Orang penderhaka mcm nizar ni tergolong drp golongan dilaknat je sebab penyebab pemecah perpaduan Islam dan Melayu. Sial nizar nie.
Anonymous said…
THIS IS MALAYSIA not like american....
demokrasi bukan republik....
negara beperlembagaan...
ada SULTAN....
jadi please respect our SULTAN....
kalau tak da sultan MALAYSIA bukan negara BERDAULAT.....
ada otak FIKIR dengan WARAS...
jangan jadi macam BUDAK2....
padai cakap tapi tak guna...
seperti tin kosong.....
parti pakatan TOLONG TUNJUKKAN DAN BUKTIKAN SEGALA JANJI yang telah dikatakan kepada rakyat.....
JANGAN MEMPERSOALKAN KETUANAN MELAYU......
jangan di jolok sarang tebuan.....
kalau taknak di sengat....
Anonymous said…
Nape sultan x ikut undang2 tubuh negeri,ada undang2 ikut la,klu PR salah xnak cbuk2 nk jawatan,sebenar nye Be End tu yg takut..rakyat dh tolak tp guna cara rampasan kuasa,beli adun..ambiklah adun rasuah ni..x lama pun
Anonymous said…
Rasanya tak perlulah layan orang yang tak tahu sejarah dan tak bertamaddun, tolong belajar dulu bahasa istana, dan kalau nizar derhaka apa kurang pula ayah Tajol Rosli, apa kurang pula pemuda Umno tahun 19974/77, nak cakap belajar dulu sejarah, setakat baru nak kenal dunia politik dah nak maki hamun orang, balik buka kitab dulu lah.
Anonymous said…
Respect the Sultan doesn't mean we have to obey every word he says. Are we that dumb to the extent to blindly obey every word the sultan says eventhough we know it's morally wrong?! Please! we are all grown ups and have our inner conscience to tell us what's wrong or right. To follow blindly without using your brains is plain STUPID!! So please, cut that crab about obeying your Sultan as his salary & allowances were paid by the TAX PAYERS! I.E. YOU.!!
slyderrose said…
1993 meningatkan saya bagaimana umno kelantan secara terangan menyuruh sultan kelantan turun tahkta dan digantikan dengan Tunku Ibrahim Petra. Bermacam putar belit digunakan umno untuk memalukan sultan. Dan berbangkit dari itu umno/ BN telah melucutkan kuasa sultan2. Ini adalah kes terangan dan amat berat sekali berbanding kes Nizar. kalau ini jadi benchmark, umno sudah lama dibuang negara termasuk menyokong2 yg buta sejarah kejahatan umno.
Anonymous said…
U ingat ini zaman purba ke? Jikalau Raja bagus patutlah kita hormat, jikalau macam orang bodoh ikut apa jua saja kenapa kamu tak balik hutan jadi lion king, wa ha......
Anonymous said…
Mereka yang mempertahankan sultan hari ini, adalah mereka juga yang menderhaka pada sultan di terengganu & perlis tahun lepas, memang manusia hipokrit and dayus
Anonymous said…
pada zaman skarang ni...raja dan sultan tu hanyalah simbol atau boneka pada negara kita...sultan atau raja tidak lah mengamalkan sistem berdemokrasi...aku tak undi pun diorang utk jadi sultan ataupun raja...jadi..ingatlah wahai teman...sempadan dunia sudah terbuka...usah lagi kite hidup dlm sejarah yg silam...sejarah telah menjadi sejarah...
Anonymous said…
hai cepatnya pensyarah ni buat survey, servey kat kedai kopi kot!
Anonymous said…
Dol (name pjg Samdol)...
Ala ko nie, bile Sultan x ikut puak ko ko ckp Sultan 'Natang'...bile Sultan follow ko ckp PR menderhake. Orang cam ko nie elok duduk kat Israel je. Tapi kalo hantar ko gi Israel pun ko selesa sebab same minded. Tah..tah ko nye puak nie mmg ade MOU ngan si Yahudi laknatullah. Puak2 ko nie biar tanah tergadai janji masyuuuukkk..projek..projek...ada..ada...ada
Anonymous said…
kebanyakkan golongan2 professional , para cendiakawan dan org yg bijaksana memilih parti pembangkang...tidak seperti ahli ahli umno yg lebih memilih golongan golongan yg agak dungu...lihatlah komen komentar yg dilemparkan...tak ubah seperti mat rempit atau gengster kampung...ehhe
Anonymous said…
kome agak2 sape yang mula2 dulu lawan sultan dan agong di malaysia ni. pas tu habis dah kuasa raja kat malaysia ni. sampai sultan pun BOLEH disaman oleh undang2( nasib karpal x buat je).dalam islam pun hanya ada pemimpin (yang beriman) yang perlu kita taat. kalau x lawan sampai mati.kalau nak tahu belajar undang2 dan rujuk kat ustaz dulu.
Anonymous said…
Sikap penyokong pembangkang yang tak boleh terima hakikat bahawa dia tak layak jadi pemerintah, mcm ni lah. kalau dah jahil bab pemerintahan, berambus je la. sultan pun tak berkenan kat korang lagi. ape korang boleh buat?? fitnah, ngumpat, laga2kan perpaduan rakyat, ambik tanah orang kampung bagi kat cina, pentingkan cina drp melayu, jadi boneka cina, jadi baruah cina, jadi petualang melayu, sanggup tebal muka masuk pejabat orang mcm pejabat tu kepala bapak kau punye, lebih percaya dengan cakap cina drp cakap sultan.?? itu je la yang korang sanggup buat.. pasal islam dan kemakmuran rakyat?? tak pa la, biaq depa mampuih, asal aku dapat gaji puluh ribu jadi menteri besar. itu lah NIZAR JAHIL dan MUKA TEMBOK sebenarnya...
Anonymous said…
Sultan oh sultan...
Dengarkan rintihan rakyat marhaen..
Kami cuma minta utk berlaku adil..
Bubarkan shj dun negeri perak..
Kami rakyat yng akan menentukan siapa yng layak & patut kami pilih..
Jikalau sultan adalah tempat terakhir melayu utk merayu..
Tidak salah tuanku turun sebentar dari singgahsana utk bersama hamba2 rakyat..
Sedangkan tuanku maklum,hamba rakyat sentiasa membayar cukai..
Hamba juga berhak utk memilih pemimpin yng bersama rakyat..
Sultan oh sultan..
Tidakkah tuanku belajar dari "sultan mahmud mangkat dijulang"..?
Tetapi tuanku,jika tetap berkeras..Tuanku jawabla nanti di akhirat kelak..

Hamba mohon derhaka..derhaka yng paling takuti hanyalah kpd Allah SWT..Wasallam
Anonymous said…
asal usul sultan dari melaka.tp melaka pun dah takde sultan.ape cerita?kalau raja itu adil dan soleh mesti akan disayangi.tp org bodoh shj yg sayang pemimpin yg zalim dan tidak takut akan Allah. semoga org yg bodoh tu tak akan mewariskan kebodohan dia kpd anak dan cucu cicit mereka
Anonymous said…
oh, bila PR beri tanah ke cina tu kira tak bagus le.. bila BN beri tanah ke cina tu kira briliant.. ni kamus dewan bahasa dan petaka mana yang korang baca ni.. takkan MCA sepanjang dengan BN tak dapat tanah kot.. takkan GERAKAN dengan BN pun tak dapat tanah kot.. sapa punya bukit di GENTING tu.. sapa punya BERJAYA gruop tu.. orang MELAYU punya ek.. pikir la sendiri sebelum cakap.. orang cina pun orang malaysia gak.. korang makan gula hari2x pun supplier dia pun cina...
Anonymous said…
Doa selamat agar penyatuan orang melayu tidak longgar oleh dakyah orang-orang kafir dan DAP dan orang yang besekongkol dengan DAP.

"Segala kepujian dan kesyukuran dipersembahkan ke hadhrat-Mu ya Allah di atas limpah rahmah perlindungan kepada kami sekalian dengan aman tenteram, sihat wal’afiat dan selamat sejahtera. Kami memohon kepada-Mu ya Allah semoga diperkukuhkan perpaduan, dipereratkan persaudaraan dan diperkuatkan keazaman, hasrat dan cita-cita agar sentiasa mendapat keredhaan-Mu ya Allah".

"Kami juga memohon kasih sayang-Mu ya Allah agar jiwa dan kehidupan kami berada dalam aman di dunia agar kami dapat mengimarahkan bumi sepertimana yang Engkau perintahkan, maka daripada Engkaulah sahaja ya Allah kami memohon bantuan dan pertolongan".

"Kami dengan segala rendah diri memohon agar Engkau kurniakan kami dan hamba-hamba-Mu sekalian dengan taufik dan hidayah, sentiasa di bawah pimpinan dan petunjuk-Mu ya Allah, mudah-mudahan segala usaha dan amal yang kami tunaikan akan mendapat sepenuh kejayaan dalam keredhaan dan restu-Mu di sepanjang zaman".

"Berkatilah negara Malaysia ini dan rahmatilah di bawah perlindungan-Mu sekalian yang bersangkutan dengannya semoga mendapat pertunjuk dari-Mu ke jalan yang Engkau redhai serta dengan penuh kehormatan dan kesucian, di samping meninggikan syiar-Mu dalam semua bidang".

"Peliharakanlah kami dan negara kami daripada segala bala bencana. Jauhkanlah kami sekalian daripada segala ancaman dan pengkhianatan. Bersihkanlah negara kami dari segala anasir jahat. Pandulah kami semua ke jalan yang benar, adil dan saksama dalam melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan.".

"Kekalkanlah ya Allah kebenaran, keadilan, perpaduan, ketenteraman dan kemakmuran dalam negara bertuah ini".


View Profile: Rantong
Anonymous said…
Doa itu boleh juga digunakan utk memohon kpd Allah agar dihapuskan pemimpin yng zalim yng telah merompak,merampas & menafikan hak rakyat..
Anonymous said…
budaya umno tetap tk akan berubah walaupun tlh diberi masej keras pd PRU12 yg lepas...

rasuah & ugutan menjadi senjata utama, disamping mengekploitasi media perdana yg mudah dibeli dgn harga maruah yg begitu murah/rendah serta menyalah gunakan jentera kerajaan termasuk polis... matlamat mereka adalah kekal berkuuasa….

yg jelas adakah semua janji2 yg sudah, telah di langsaikan????????

umno pembela MELAYU,
persoalannya adakah ini benar??????

1) kerajaan manakah yang yg mendikriminasikan negeri mejoriti MELAYU Kelantan?

2) kerajaan manakah yang menengtang pelaksanaan hukum Hudud & Qisas di Kelantan?

3) kerajaan manakah yang merampas eset rakyat (TNB, TM & etch...) & menberikan pada individu2 kroni tertentu atas nama pengswastaan?

4) kerajaan manakah yg mengadaikan maruah & menjual Tanah Melayu Singapura kepada Singapore?

5) kerajaan manakah yg membiarkan tanah jajahan Melayu Pulau Batu Putih jatuh kepada Singapore?

6) kerajaan manakah yg menjatuh kan maruah negara dgn membatalkan pembinaan Jambatan Bengkok mengantikan tambak Johor?
7) kerajaan manakah yg mengerakan tentera & menyerang & membunuh penduduk Melayu Islam Memali?

8) kaum manakah yg paling ramai termiskin di Tanah Melayu - Malaysia?

9) kaum manakah yg paling ramai berpendapatan bawah 1000 ringgit?

10) kaum manakah yg mejoritinya mengisi jawatan bawahan (kuli) dlm sektor swasta & perindustrian?

11) Kaum manakah yg paling ramai tercicir & tk mampu melanjutkan pelajaran kerana kemiskinan setelah "biasiswa" dihapuskan & digantikan dgn pinjaman PTPTN.
12) siapakah yg membela & memperkayakan jutawan2 terkenal Negara (antaranya lim goh thong, aric chia, Vincent tan, petric lim, ananda krisna & banyak lagi)?
13) siapakah yg paling aktif mengganggu pentakbiran kerajaan negeri Pakatan Rakyat dgn mengunakan jentera kementerian pembangunan luar Bandar?

dan banyak lagi persoalan yg mungkin tk terhuraikan.

jawabannya kepada semua persoalan diatas adalah =

=melayu
Anonymous said…
budaya umno tetap tk akan berubah walaupun tlh diberi masej keras pd PRU12 yg lepas...

rasuah & ugutan menjadi senjata utama, disamping mengekploitasi media perdana yg mudah dibeli dgn harga maruah yg begitu murah/rendah serta menyalah gunakan jentera kerajaan termasuk polis... matlamat mereka adalah kekal berkuuasa….

yg jelas adakah semua janji2 yg sudah, telah di langsaikan????????

umno pembela MELAYU,
persoalannya adakah ini benar??????

1) kerajaan manakah yang yg mendikriminasikan negeri mejoriti MELAYU Kelantan?

2) kerajaan manakah yang menengtang pelaksanaan hukum Hudud & Qisas di Kelantan?

3) kerajaan manakah yang merampas eset rakyat (TNB, TM & etch...) & menberikan pada individu2 kroni tertentu atas nama pengswastaan?

4) kerajaan manakah yg mengadaikan maruah & menjual Tanah Melayu Singapura kepada Singapore?

5) kerajaan manakah yg membiarkan tanah jajahan Melayu Pulau Batu Putih jatuh kepada Singapore?

6) kerajaan manakah yg menjatuh kan maruah negara dgn membatalkan pembinaan Jambatan Bengkok mengantikan tambak Johor?
7) kerajaan manakah yg mengerakan tentera & menyerang & membunuh penduduk Melayu Islam Memali?

8) kaum manakah yg paling ramai termiskin di Tanah Melayu - Malaysia?

9) kaum manakah yg paling ramai berpendapatan bawah 1000 ringgit?

10) kaum manakah yg mejoritinya mengisi jawatan bawahan (kuli) dlm sektor swasta & perindustrian?

11) Kaum manakah yg paling ramai tercicir & tk mampu melanjutkan pelajaran kerana kemiskinan setelah "biasiswa" dihapuskan & digantikan dgn pinjaman PTPTN.
12) siapakah yg membela & memperkayakan jutawan2 terkenal Negara (antaranya lim goh thong, aric chia, Vincent tan, petric lim, ananda krisna & banyak lagi)?
13) siapakah yg paling aktif mengganggu pentakbiran kerajaan negeri Pakatan Rakyat dgn mengunakan jentera kementerian pembangunan luar Bandar?

dan banyak lagi persoalan yg mungkin tk terhuraikan.

jawabannya kepada semua persoalan diatas adalah =

= """"""""""" M E L A Y U """"""""""
Cikli said…
saya cadangkan buat survey antara raja2 melayu pulak.

berapa % raja yang cakap patut bubar dun.
Anonymous said…
Ala,Sultan pun dapat kuasa pun bukan secara demokrasi tapi secara rampasan kuasa dengan peperangan Majapahit,Jambi,Acheh,Johor-Riau,Srivijaya,dan lain2 lagi.Darah sultan yg bacul yg meninggalkan Melaka selepas Melaka di serang Portugis..Tanpa Sultan negara tetap akan merdeka.
Anonymous said…
Astaghfirullah...Anonymous oi... Nampaknya ajaran BN telah berjaya meresap ke seluruh urat saraf dan salur darahmu. Sedarlah... Susah sangat ke nak kenal pemimpin yang baik & pemimpin yang zalim? Berapa banyak duit yang sdr dapat dengan menyokong tindakan sultan? Agak2nya lah, kalau YDP Agung keluarkan arahan supaya orang Malaysia dihantar ke Palestine untuk menentang Israel, adakah sdr akan jadi orang yang pertama menyahut titah Agung tu? Orang yang taat kepada sultan, takkan tak sanggup kot?
Insaflah sdr... orang PAS berjuang bukan untuk mendapatkan kemewahan atau kemuliaan di dunia, sebaliknya keredhaan Allah menjadi matlamat kami. Justeru, hinaan & cacian daripada golongan yang tertutup mata hatinya seperti sdr sudah menjadi asam garam dalam perjuangan kami, ketaatan membuta tuli tiada dalam kamus hidup kami melainkan ketaatan kepada Allah Yang Maha Esa...
Anonymous said…
PENYOKONG UMNO NI KALAU NAK TAU, AKU ANAK JATI PERAK, SEMUA PENYOKONG PR NAK KEPADA PILIHANRAYA SEBAGAI PENENTU, ORANG UMNO YANG AKU TANYA ADA LA HAMPIR SEPARUH NAKKAN PILIHANRAYA,YANG LAIN BUAT DEK JER. YANG SERONOK ADA SIKIT. JADI BETUL LA KAJIAN TU, LEBIH KURANG SAMA KAN.RAKYAT LUAR PERAK PUN NAK PILIHANRAYA.