AZMIN SOMBONG CUBA TUNJUK PANDAI?

HEBATNYA KERAJAAN MELAKA, AIR LONGKANG PUN KENA BAYAR


Mulai 21 Jun 2012, Kerajaan Negeri Melaka melalui Badan Kawal Selia Air Melaka (BKSAM) akan mengenakan CAJ PENGAMBILAN AIR MENTAH di seluruh negeri.

Oleh yang demikian, setiap syarikat yang ingin menyedut dan telah menggunakan air mentah dari sumber air seperti:
1. Air bumi
2. Empangan
3. Air sungai
4. Anak sungai
5. Terusan
6. Air bawah tanah
7. Telaga
8. Longkang
9. Parit
10. Takungan
11. Alur
12. Tasik
13. Kolam
14. Tanah perairan pantai
15. Sumber-sumber air semula jadi atau buatan
16. SELAIN daripada air yang dibekalkan oleh Syarikat Air Melaka Berhad (SAMB)

Permohonan lesen hendaklah melalui BKSAM.

CAJ LESEN:
Caj Lesen adalah seperti berikut:
FI Proses bagi mendapatkan Lesen = RM150.00
Yuran Lesen Tahunan = RM350.00 setahun
Caj Sedut Air = RM0.08/meter padu

DENDA:
Mana-mana syarikat yang mengambil air di atas tanpa lesen boleh dikenakan denda tidak lebih RM300,000.00 atau dipenjarakan tidak lebih 7 tahun atau kedua-duanya.

Jika kesalahan berlanjutan, syarikat boleh didenda tidak lebih RM1,000 bagi setiap hari.
 





Sumber : FB PAS Negeri Melaka

Comments

Anonymous said…
Ali Boleh! saya rasa air Hujan yg ditadah melalui cucur atap rumah... termasuk dalam perkara 16 benarlah slogan Rakyat didahulukan.. tp dalam soal membuat pembayaran kepada kerajaan bukannya dari kerajaan kpd rakyat..... hidup MELAKO..
Shajar said…
tula, org bercakap nak bercakap... tp x tau pepe... kenapa bila melaka caj korang menyalak bagai??? SELANGOR yang dah lama caj air emntah tu pesal x bising2? abis Selangor dulukan sgt ke rakyatnya?? lain kali kaji dulu sebelum beri statement.. nape malukan diri sendiri?? Melaka bukan negeri pertama caj air mentah la.. SELANGOR, Johor, Negeri Sembilan dan Pahang dah lama caj..malu la... len kali membaca... jadikan "Membaca amalan kita" ye...
Shajar said…
tula..orang bercakap nak bercakap..tapi tak tau pepe. Nape melaka caj air mentah korang nak bising bagai?? kenapa SELANGOR yang da lama caj air mentah tu korang tak bising2? Ape SELANGOR jaga benau ke kebajikan rakyatnya kalau macam tu?? SELANGOR, Johor, Negeri Sembilan dan Pahang da lama caj air mentahla..tula, len kali selidik dulu, cari ilmu bior bertingkat2, jgn cari pasal bertingkat2... adoii... malulah..nape nak malukan diri sendiri nie?? tula pesan datuk nenek dulu x nak dgr.. "Jadikan amalan membaca budaya kita" yekk... :)
Shajar said…
Nape komen nak kena approval baru nak publish? takut ke ngn komen2 nie.. kalu pembangkang nie betul2 jujur, approvekan jela..hadoi...